Sd.Kfz. 3 Opel Maultier

Na podzim 1941 na východní frontě čelila německá armáda problému, se kterým během plánování operace Barbarossa nikdo nepočítal – absenci normálních pevných cest v Rusku. Různé typy třítunových nákladních aut, která tvořila základ motorizace divizí, beznadějně vázla v ruském bahnu.

Na jaře 1942, když bylo jasné, že se válka protáhne a problém se opět vrátí, bylo rozhodnuto zkonstruovat speciální polopásovou verzi standardního nákladního auta. Základem byl pás britského Universal Carrier, ale Opel vyvinul vlastní podvozek, jednodušší a technologicky pokročilejší. Nicméně byl jako standard vybrán podvozek Fordu, který byl kopií Universal Carrier. Nákladní auto s polopásem obdrželo název Maultier, oficiální název byl Opel Blitz 3.6-36S/SSM Gleisketten-Lastkraftwagen, které však nebylo používáno.

Ve srovnání s Ford Maultier byly Opely vyráběny pomaleji, ale to nemělo efekt na celkové množství vyrobených podvozků (4.000). Normální třítunové Opel Blitz byly konvertovány na Maultier i v polních podmínkách. Opel Maultier byl široce používán na východní frontě, ale v roce 1944, kdy byly německé jednotky vytlačeny ze SSSR, byla jejich role redukována, protože pevných cest byl dostatek. Počet Opel Maultier se snižoval, nová vozidla nebyla vyráběna a během oprav byly konvertovány zpět na kolová vozidla. Některé Maultiery byly použity pro speciální úkoly, malý počet Opel Maultier byl nasazen v Peenemünde.

Sd.Kfz.-3-Opel-Maultier

Délka 6,02 m
Šířka 2,24 m
Výška 2,52 m
Hmotnost 6.600 kg
Motor 68 hp

Leave a Comment