Sd.Kfz. 3 Opel Maultier

Na podzim 1941 na východní frontě čelila německá armáda problému, se kterým během plánování operace Barbarossa nikdo nepočítal – absenci normálních pevných cest v Rusku. Různé typy třítunových nákladních aut, která tvořila základ motorizace divizí, beznadějně vázla v ruském bahnu.

Na jaře 1942, když bylo jasné, že se válka protáhne a problém se opět vrátí, bylo rozhodnuto zkonstruovat speciální polopásovou verzi standardního nákladního auta. Základem byl pás britského Universal Carrier, ale Opel vyvinul vlastní podvozek, jednodušší a technologicky pokročilejší. Nicméně byl jako standard vybrán podvozek Fordu, který byl kopií Universal Carrier. Nákladní auto s polopásem obdrželo název Maultier, oficiální název byl Opel Blitz 3.6-36S/SSM Gleisketten-Lastkraftwagen, které však nebylo používáno.

Ve srovnání s Ford Maultier byly Opely vyráběny pomaleji, ale to nemělo efekt na celkové množství vyrobených podvozků (4.000). Normální třítunové Opel Blitz byly konvertovány na Maultier i v polních podmínkách. Opel Maultier byl široce používán na východní frontě, ale v roce 1944, kdy byly německé jednotky vytlačeny ze SSSR, byla jejich role redukována, protože pevných cest byl dostatek. Počet Opel Maultier se snižoval, nová vozidla nebyla vyráběna a během oprav byly konvertovány zpět na kolová vozidla. Některé Maultiery byly použity pro speciální úkoly, malý počet Opel Maultier byl nasazen v Peenemünde.

Sd.Kfz.-3-Opel-Maultier

Délka 6,02 m
Šířka 2,24 m
Výška 2,52 m
Hmotnost 6.600 kg
Motor 68 hp

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close