Obrněné auto Austin

Vývoj a konstrukce

Vývoj obrněných aut Austin

Jedno z nejznámějších obrněných aut první světové války byl v Británii vyvinutý Austin. Stavěn v několika variantách, byl nejpočetnějším obrněným autem ruské a sovětské armády do konce 20. let. Mnoho těchto vozidel bylo používáno v Polsku, Británii, Japonsku a Lotyšsku.

V Británii postavené Austiny

Příběh obrněného auta Austin začal po vypuknutí války v srpnu 1914, kdy se ruská vláda rozhodla objednat množství vojenských aut včetně obrněných aut, pro omezení vlastních výrobních kapacit. Do Británie byla poslána speciální komise, ale nenašla obrněné auto vyhovující požadavkům, obrněná podlaha a dvě věže.

1. série, Austin v základní konfiguraci.

V září 1914, Austin Motor Co. Ltd. v Longbridge, Birmingham, zkonstruoval nové obrněné auto podle ruských požadavků. Ruská armáda objednala 48 aut. Byly vyrobeny do konce roku 1914. Vozidlo využívalo podvozek osobního auta Colonial, s motorem 30 HP a řízením zadní osy. Jsou označována jako Austin 1. série (Model 1914). V ruském přepisu byl název Broněavtomobil Ostin. Jedno auto vážilo 1.150 liber. První série měla mnoho chyb, hlavně slabé pancéřování, které neoddolalo ani střelám z kulometu. Po příjezdu do Ruska bylo částečně zesíleno (věže). Po prvních bojových zkušenostech dostala vozidla kompletně nové pancéřování, vyrobené v závodě Ižorsk. Tvar zůstal stejný. Některá vozidla měla kryt kulometu. S novým pancéřováním se motor a podvozek ukázaly jako příliš slabé. Vozidla mohla jezdit prakticky jen po cestách (to byl ovšem problém většiny obrněných aut). Navzdory těmto problémům byla vozidla označena za úspěšná. Další věcí bylo, že ostatní ruská obrněná auta byla horší (Armstrong-Witworth a Renault) nebo bez užitku (Sheffield-Simplex a AML).

2. série Austin (původní britská konfigurace).

Proto objednala ruská vláda dalších 60 zdokonalených vozidel. Byly nazvány Austin 2. série (Model 1915) a dodány během srpna 1915. Používaly silnější podvozek nákladního auta 1,5 t s motorem 50 HP a měly silnější pancéřování. Nástavba byla zkrácena, auto bylo vybaveno řízením vzadu. Brzy po příjezdu do Ruska byla všechna vozidla modifikována. Byl přidán průzor pro řidiče vzadu. Všechna vozidla byla vybavena krytem kulometu. 2. série byla nasazena do bojů v listopadu 1915. V srpnu 1916 Rusové objednali dalších 60 vozidel, známá jako Austin 3. série (Model 1917?). Tento model využíval zkušenosti z předchozích bojů. Tato vozidla byla vyráběna se zadním řízením a krytem kulometu. Auta měla nové průzory a byla změněna kabina řidiče. V čelním průzoru bylo neprůstřelné sklo. Všechny vozidla byla dodána v únoru až létě 1917, z nichž většina už před revolucí nebyla nasazena. Zúčastnila se bojů občanské války (většina 3. série na straně bolševků). Ruská vláda objednala dalších 70 zdokonalených vozidel se silnějším podvozkem a dvojitými koly (Model 1918). Pro politický vývoj v Rusku však nebyla všechna dokončena a hotová byla převzata britskou vládou. Některá používala britská armáda v roce 1918 ve Francii a na Středním východě.

Britský Austin model 1918

 

Británie

Některá obrněná auta Austin model 1918 byla používána v British Tank Corps. 16 z nich bylo posláno do Francie v květnu 1918 jako 17. (Armoured Car) Battalion, Tank Corps. Byla vyzbrojena kulometem 8 mm Hotchkiss Mle.14. Prvního boje se zúčastnily 11.6.1918 při podpoře francouzských jednotek. Jedním z nejdůležitějších bojů byla bitva o Amiens, 8.8. Tanky byly použity, aby prolomily frontu a auta potom operovala za německými liniemi. Zaútočili na Němci okupovanou vesnici Framerville, vyhnali Němce (a zavěsili australskou vlajku na dveře německého velitelství!). Nejméně 3 auta byla zničena během tažení. V roce 1919 byly používány Brity během občanské války v Irsku, pravděpodobně do roku 1921. Posledních 20 aut bylo posláno ke Kaspickému moři v únoru 1918 s britskou jednotkou Dunsterforce, k ochraně ropných polí u Baku proti Turkům. Operovaly zde do listopadu 1918, ve spolupráci jak s “bílými” Rusy, tak bolševiky! Pro mechanické problémy bylo používáno jen 8 aut. V roce 1919 bylo posledních 16 aut posláno do Indie. V roce 1921 byly používány 8. Armored Car Company, Tank Corps, do roku 1923.

 

Austin II, III série
Posádka 4/5
Bojová hmotnost, kg 5.300 kg
Délka 4,9 m
Šířka 2,03 m
Výška 2,45 m
Průchodnost terénem 250 mm
Max. rychlost 60 km/h
Dojezd 200 km

 

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close