Největší námořní katastrofa v historii

Německá osobní loď Wilhelm Gustloff byla spuštěna na vodu 5. května 1937. Loď měla výtlak 25 484 BRT. Až do začátku války sloužila německá MV Wilhelm Gustloff jako rekreační loď organizace Kraft durch Freude a vozila až 1405 výletníků zejména do Norska, Švédska a Středomoří. Dne 22. září 1939 byla tato osobní loď zařazena do vojenské služby transportní flotily Kriegsmarine, kde začala plnit funkci vojenského lazaretu. V listopadu 1940 se z lodi stávají plovoucí kasárna 2. Unterseeboot-Lehrdivision (2. školní ponorkové divize) v polském Gdaňsku. Na sklonku války má za úkol loď Wilhelm Gustloff, evakuovat uprchlíky z východního Pruska. Evakuace uprchlíků probíhá z Gdyně ( Polsko), odkud má putovat německého Kielu.

Wilhelm-Gustloff

Wilhelm Gustloff v červenci 1940

 

Přesný počet naloděných uprchlíků se pravděpodobně nikdy nepodaří přesně stanovit. Ve zmatcích, vypjaté atmosféře a obrovském tlaku nebyl počet pasažérů řádně evidován. Oficiálně se podařilo zaevidovat pouze 6050 pasažérů. Poté došel registrační papír a začalo divoké naloďování. Německý historik Heinze Schön odhaduje počty naloděných pasažérů na loď Wilhelm Gustloff následovně.

• 8956 válečných uprchlíků (z toho během katastrofy zemřelo 3000 dětí)
• 173 členů posádky
• 918 vojáků a důstojníků 2. Unterseeboot-Lehrdivision
• 373 vojenských pomocnic
• 162 zraněných vojáků

Je otázka, jak moc počet 10 582 naloděných pasažérů je přesný. Potopení lodi s tak velkým množstvím civilistů na samém sklonku války bylo dlouhou dobu tabuizované téma.

Loď přeplněná uprchlíky vyplouvá z Gdyně s nedostatečně zajištěným doprovodem. Ochranu zajišťuje pouze jedna minolovka Löwe. Na lodi byl naprostý nedostatek záchranného vybavení. Na lodi vládlo nejednotné velení a to hned čtyř kapitánů. Pro loď byl stanoven naprosto nevhodný kurz vedoucí přes ponorkové trasy. Loď během své krátké plavby nedodržuje základní bezpečností opatření, jako je křižování plavební dráhy a vypnutí osvětlení lodi. Po 21. hodině je Wilhelm Gustloff napadena poblíž Stolpské mělčiny sovětskou ponorkou S-13 pod vedením kapitána Alexandra Marineska. Ten dává povel k střelbě torpédy a loď se mu daří zasáhnout na třech místech a to na přídi, strojovně a v prostoru lodního bazénu.

Záchranné plavidlo Pocet zachráněných
Torpédoborec T 36 563
Minolovka Löwe 472
Minolovka M 387 98
Minolovka M 375 43
Minolovka M 341 37
Parník Gottingen 28
Torpedofangboot TF 19 7
Fregata Gotland 2
Hlídková loď 1703 jako poslední bylo nalezeno a zachráněno dítě ve věku do 1 roku
Celkem zachráněno 1251

 

Spousta pasažérů lodi Wilhelm Gustloff byla usmrcena samotným výbuchem torpéd. Na palubě a v podpalubí lodi vypukla obrovská panika a boj o přežití, který trval přibližně 50 minut. Vzhledem k nedostatku záchranných člunů a nízké teploty vody okolo 4 °C a nemožnosti provést okamžité záchranné práce, byl počet obětí obrovský. I přes nepřízeň osudu se podařilo lodím, které přispěchali na pomoc zachránit alespoň 1 251 lidí. Loď Wilhelm Gustloff, klesla do hloubky 45 m, kde se nachází jako pomník této největší lodní tragedie do dnešních dnů.

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close