Mittlerer Zugkraftwagen 5t Sd.Kfz.6

Sd.Kfz.6 byl vyráběn v letech 1935 až 1943 u Büssing-NAG a Daimler-Benz. Bylo jich vyrobeno asi 1.700 a byly používány stejně jako lehčí Sd.Kfz.11. Byly používány k tažení lehkých houfnic a kanónů 75 mm. Sd.Kfz.6 byl těžší a dražší než Sd.Kfz.11, ale jeho výkony nebyly lepší. Dle německých dokumentů stál jeden Sd.Kfz.6 30.000 RM, za 22.000 RM byl jeden Sd.Kfz.11.

Sd.Kfz.6 byl vyráběn v následujících verzích:

  Sd.Kfz.6/1 – dělostřelecká verze

  Sd.Kfz.6/2 – 3.7cm Flak 36 auf Selbstfahrlafette Sd.Kfz.6/2

  Sd.Kfz.6/3 – 7.62cm Pak 36(r) auf 5t Zugkraftwagen “Diana” Sd.Kfz.6/3

Sd.Kfz.6 typ 1934 (BN I 4 ?)

První model byl určený pro dělostřelce. Bylo postaveno 8 kusů (Fgst.Nr.21501-21508). Poháněl ho motor Maybach NL35 TU(85k). Vývoj konkurenčního projektu KM I 4 firmy Krauss-Maffei byl ukončen ve fázi prototypu.

BN I 5
V roku 1935 vznikla verze BN I 5. Konkuroval mu model firmy Daimler-Benz DB I 5.
Do modelu BN I 5 byl využit rovněž motor Maybach NL35 TU(85k), hmotnosť vozidla byla 8,8 t.

BN I 7
V roce 1936 vznikl další model, který byl vybavený novým 6 valcovým motorem Maybach NL38(100k). Firma Büssing NAG vyprodukovala 280 ks této verze (Fgst.Nr.22201-22481). Stroj existoval ve dvou verzích určených pro různé druhy jednotek. Verze ze 4 řadami sedaček byla určená pro ženijní jednotky, verze s třemi řadami sedaček byla určená pro dělostřelecké jednotky pro tahání 10,5cm leFH18. Konkurenčný typ Daimler-Benz DB I 7. Pásová čast podvozku BN I 4 – BN I 7 tvořili hnací kola, napínací kolo a 4 pojezdové, navzájem se překrývající kola.

Sd.Kfz.6-zenijniverze

BN I 8
Verze z roku 1938 byla prodloužena. Na každou stranu pásové části přibyla přibyly další dvě pojezdová kola. Vozidlo využívalo opět motor Maybach NL38 (100k). V Büssing NAG se vyrobilo 465 ks a v Daimler-Benz(DB I 8) 272 ks.

BN 9
V roce 1939 vznikl model BN I 9. Tato verze dostala nový motor Maybach HL 54 TUKRM (115k pri 2600ot/min). Büssing NAG vyrobil celkem 617 ks (Fgst.Nr.3001-3617).

sdkfz6

BN 9b
Modifikovaná verze s vylepšeným brzdovým systémem. Této verze bylo vyrobeno 687 ks.

Na výrobě Sd.Kfz.6 se podílela i pražská BMM (okolo 800 ks v ženijní verzi). Výroba byla zastavená v roce 1944, kdy byl zahájena výroba jeho nástupce sWS (schwere Wehrmachschlepper).

Celková produkce:
do 20.12.1942 – 2061 ks
1943 – 563 ks
1944 – 729 ks
Celkem cca 3500 ks.

Vývojové verze a prototypy:
BN 11 V – 1 ks (Fgst.Nr.2005)
BN 10 H – 3 ks (Fgst.Nr.2006-2008)
HKp 901 – 2 ks (Fgst.Nr.2011 a 2015) – později přebudované na HKp 902(???)
HKp 902
HKp 903 – 1 ks (Fgst.Nr.2013)

Verze Sd.Kfz.6 :
Sd.Kfz.6 PH 10,11 a 12 – ženijní verze
Sd.Kfz.6/1 – dělostřelecký tahač
Sd.Kfz.6/2 – samohybný protiletadlový kanón (3,7cm Flak 36)
Sd.Kfz.6/3 – 7,62cm FK296(r) auf gp. Sfl. 7,62cm Pak36(r) auf. 5ton Zgkw.

Specifikace

Hmotnost: 9.000 kg
Posádka: 15 mužů
Motor: Maybach HL 54TUKRM / 6-válců / 115 hp
Rychlost: cesta: 50 km/h
Dosah: cesta: 300 km
Palivo: 190 l
Délka: 6,325 m
Šířka: 2,260 m
Výška: 2,500 m
Výzbroj:  –
Munice:  –
Pancéřování:  –

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close