MiG-21 – Angola


Luanda, Angola, konec 70. let: MiG-21MF C41 a C48 byly částí první dávky 12 strojů, dodaných do Angoly z Kuby. Tato letadla neměla národní označení, ale jen sériová čísla. Oba byly ve FAR eskadře, které velel Comandante Benigno Cortes, umístěné v Luandě v lednu 1976, spolu s několika sovětskými dopravními An-22 a oba byly poškozeny při nehodách při přistání. C48 si poškodil podvozek při přejetí dráhy a na obrázku nese čtyři rakety R-13. Další stroj z této dávky, C54, byl sestřelen UNITA v roce 1986 a je znám jediný stroj, který přežil, C53, který zůstal v neletuschopném stavu na letišti Luanda.


Menongue, Angola, 1983: přes 80 MiG-21MF bylo zakoupeno pro FAPA-DAA v letech 1975-89 a obvykle byly dodávány přes Kubu. Většinu z nich pilotovali kubánští piloti: ztráty během bojů proti UNITA a Jižní Africe byly těžké, zejména poté, co CIA zahájila dodávky střel FIM-92A Stinger MANPAD UNITA v roce 1986. Dva angolské MiG-21 byly sestřeleny ve vzdušných bojích s jihoafrickými Mirage F.1: jeden v roce 1981 a jeden v roce 1982. Další byl poškozen a zřejmě další byl sestřelen během jedné SAAF operace v Angole v roce 1985.


Namibie, 1989: Zatímco Kubánci vyhlásili své “vítězství” v “Pohraniční válce” proti Jižní Africe, někteří Angolané nesdíleli jejich pocity: neloajální FAPA-DAA pilot dezertoval s tímto MiG-21bis do Namibie v roce 1989. Letoun přejel přistávací dráhu, ale byl opraven a nyní je v muzeu SAAF.


Luanda, Angola, 1989: tento MiG-21bis, pravděpodobně z poslední dávky, dodané do Angoly, byl kanibalizován na náhradní díly a poté zanechán ve vojenské části letiště Luanda koncem 80. let.

1 Comment

    Leave a Comment

    By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close