Macchi C.202 Folgore

Předchůdcem letounu Macchi MC.202 Folgore byl letoun Macchi MC.200, který počátkem války již nedostačoval rychlostí a přešel do role lehkého bitevníku a stíhacího bombardéru.

Vývoj letounu započal v lednu 1940 a 10. srpna 1940 byl představen prototyp MM.445. Po úspěšných testech byl letoun C.202 zařazen do výroby. Rozjezd výroby však komplikovala jeho výrobní náročnost (22.000 hodin na výrobu jednoho letounu oproti 4500 – 6000 hodinám při výrobě stíhačky Messershmitt BF 109).
Letoun C.202 byl zaveden do výzbroje italské armády v roce 1941 a poslední stroje dolétaly v roce 1950. Účastnil bojů v Severní Africe, při obléhaní Malty, obraných bojů na Sicílii, Sardinii a Neapoli, malé množství letadel se zúčastnilo bojů na Východní frontě.

Macchi-C.202-Folgore

Macchi C.202 Folgore 81ª Squadriglia 6° Gruppo 1° Stormo CT v Libii

 

Jednalo se ve své době o poměrně zdařilý letoun a rukou zkušeného pilota byl nebezpečnou zbraní. S tímto letounem dosáhli italští piloti mnoha sestřelů. Například cap. Franco Lucchiny (15 sestřelů) Serg. Ennio Tarantola (5 Spitfirů a 2 P-38 Lightning), S.m. Teresio Martinoli (3 Spitfiry), atd.

Od roku 1942 se začaly projevovat nedostatky tohoto letounu v jeho slabé výzbroji a nízkému výkonu motoru. Na obloze se začali objevovat rychlejší, silně vyzbrojené a pancéřované spojenecké letouny. Kulomety Macchi MC.202 Folgore již byly proti těmto letounům značně neúčinné. Italské letectvo přikračuje v roce 1942 k vývoji výkonnějšího a kanóny vyzbrojeného nového stíhacího letounu Macchi C.205.

Celkem bylo vyrobeno na 1200 ks letounu Macchi MC.202 v různých modifikacích lišící se použitým motorem, výzbrojí a přídavnými nádržemi. Letoun složil převážně v italské armádě až ke konci války získali Němci asi 50 letounů MC.202, sloužící převážně k výcviku.

Macchi-MC202-Folgore

Macchi C.202 Folgore

Délka letounu 8,85 m
Rozpětí křídel 10,58 m
Výška letounu 3,05 m
Plocha křídel 16,8 m2
Vzletová hmotnost.maximální 2930 kg
Hmotnost prázdného letounu 2350 kg
Typ motoru Alfa Romeo RA1000 RC41-1 Monsone (licenčně DB 601 A)
ýkon motoru 1075 kW
Max. rychlost ve výšce 5600 m 599 km/h
Počáteční stoupavost 22,7 m/s
Max. dostup 11 500 m
Výzbroj/průměr munice na hlaveň 2 x 12,7 mm Breda SAFAT / 400 ks nábojů nebo 2 × 7.7 mm Breda SAFAT kulomety v křídlech /500 nábojů

C.202
2 x 7.7 mm Breda-SAFAT kulomety a pancéřové čelní sklo

C.202AS
Prachové filtry pro operace v severní Africe (AS – Afrika settentrionale, severní Afrika) závěsníky na 50, 100 nebo 160 kg pumy nebo (10, 15, 20 kg pumy) nebo 100 l nádrže.

C.202CB
závěsníky pro pumy nebo palivové nádrže (CB – Caccia Bombardiere, Fighter-Bomber)

C.202EC
vybavena 20 mm kanónů s 200 náboji každý pozdě C.205V kvůli výraznému snížení rychlosti letounu bylo od této varianty upuštěno

C.202RF
Vybavené fotoaparáty pro foto-průzkumné mise (R – Ricognizione, průzkum

C.202D

C.202 AR.4
Jeden letoun upraven jako rádiem řízená puma

Další varianty u nich se experimentovalo s pohonnou jednotkou a vyskytovali se spíše v jednotlivých kusech.

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close