Bulharské letectvo

Bulharská armáda ustavila vlastní letectvo v letech 1910-12 během územních neshod s muslimským Tureckem. Během Balkánských válek v letech 1912 a 1913, mezi Tureckem a ostatními balkánskými státy (Bulharsko, Srbsko, Černá Hora a Rumunsko), měla bulharská armáda operační jednotku s 23 letadly. Dne 16.10.1912 letěli dva bulharští piloti s letadly Albatros F-2 na první opravdovou bojovou leteckou misi na světě, bombardovat těžce opevněný opěrný bod Odrin. Kromě bombardovacích misí létali bulharští piloti na průzkum (někdy s kamerou) včetně první mezikontinentální mise nad Istanbul a také podnikli první protilodní nálet.

První světové války se Bulharsko zúčastnilo na straně Německa, letectvo bylo rozšířeno na družinu (prapor), skládající se ze tří rot, vybavených německými druholiniovými stroji. Bulharští piloti odlétali tisíce bojových misí nad Makedonií proti Dohodě. Na konci války bylo Bulharsku zakázáno budovat letectvo po 20 let. Ale několik letadel bylo tajně vybaveno kulomety pro výcvik.

Ve 20. letech byla nakoupena lehká letadla, další byla stavěna v místních továrnách a použita pro výcvik stovek leteckých posádek pod civilním krytím. V červnu 1937 ustavil car Boris III. letecké síly jako nezávislou armádní složku pod názvem Vuzdušni na Negovo Veličestvo Vojski – VNVV s 12 stíhači Arado Ar 65 a 12 bombardéry Dornier Do 12, darovaných Německem. Do roku 1939 mělo letectvo více než 400 letadel! Bulharsko vstoupilo do války na straně Osy v roce 1941 a do 8.9.1944 se VNVV zúčastnilo obrany Sofie a dalších velkých měst, která byla napadána americkými a britskými bombardéry. Ve více než 100 střetnutích měli bulharští stíhači potvrzeno 65 sestřelů spojeneckých bombardérů a eskortních stíhaček.

Po prospojeneckém převratu 9.9.1944 se Bulharsko obrátilo proti Německu a celé letectvo včetně Messerschmitt Bf 109G (10), Ju 87 Stuka, Do 17 a dalších, celkem 276 letadel, se zúčastnilo podpory pozemních sil v Srbsku, Makedonii a Řecku. V těchto bojích zničili bulharští piloti 25 letadel Luftwaffe. Během 3.744 vzletů zničili 690 tanků a vozidel, 25 dělostřeleckých baterií, 23 vlaků a 496 vagónů. Bulharské ztráty byly 18 letců a 15 letadel.

Ihned po skončení války se Bulharsko stalo sovětským satelitem s komunistickým režimem, ustaveným v letech 1947-48. Podle dohody z 16.3.1945, obdrželo Bulharsko ze SSSR 120 Jak-9D/M/U, 120 Il-2 Sturmovik a 98 Pe-2. V roce 1946 následovalo 36 Tu-2T. V roce 1948 obdrželo 100 Il-10 a do roku 1951 Po-2, Jak-11, Jak-12 a Li-2. V roce 1951 se letecké síly skládaly ze 7 leteckých divizí: 1., 4. a 10. Iztrebitelna Aviodivisia (stíhací), 5. Sturmova Aviodivisia (bitevní), 3. Bombardirovačna Aviodivisia (bombardovací) a dvou lehkých bombardovacích divizí (2. a 9.) vybavených bulharskými letadly Lazarov/DSF Laz-7, dvěma samostatnými průzkumnými a jedním dopravním aviopolkem (plukem) a eskadrou hydroplánů.

Lazarov-Laz-7

Lazarov Laz-7

V roce 1952 byla organizace předělána kompletně v sovětském stylu. Letectvo bylo přejmenováno na Bulgarske Vojennovuzdušne Sili – BVVS. Protiletadlové dělostřelectvo bylo přesunuto pod kontrolu armády. Podle Sovětského vrchního velení mělo BVVS poskytovat leteckou ochranu a podporu bulharské armádě a bránit bulharské území před posílením jednotkami Oděsského vojenského okruhu. Jejich pravděpodobným nepřítelem bylo Řecko, Turecko a Jugoslávie. Jak se prohlubovala studená válka, rostla podpora SSSR při výcviku a vybavení BVVS. Prvními tryskovými stíhači BVVS byly Jak-23 a Jak-17UTI, kterých bylo dodáno asi 100. První dostal 19. IAP (Iztrebitelen Aviopolk) z 10. Iztrabitelna Aviodivisia v Graf Ignatěvo v jižním Bulharsku. První let se konal 1.7.1951. O rok později přišly do Bulharska Mig-15, nejdříve opět k elitní 19. IAP. Zformování Varšavské smlouvy 14.5.1956 zahájilo novou éru vývoje BVVS a formalizování existující spolupráce se státy sovětského bloku.

Během 50. let byla modernizována pozemní infrastruktura, včetně staveb betonových vzletových drah na všech leteckých základnách. Mig-17F/PF přišel ke stíhacím plukům v letech 1955-56, poté byly ve výzbroji jednoho výcvikového a dvou bitevních pluků. Il-28, první a poslední tryskový bombardér BVVS, vstoupil do služby v roce 1954. Prvních 12 Il-28 sloužilo u 1. eskadrily 26. ORAP (Otdelen Razuznavatelen Aviopolk – průzkumný pluk) do roku 1959. Další Il-28R byly dodány v roce 1961 a sloužily do roku 1974. Průzkumné Mig-15bisR vstoupily do služby u 26. ORAP v roce 1960 v počtu 12 strojů v jedné eskadře. O tři roky později přišly první Mig-17 s kamerou AFA-39. Mig-15 byly v 60. a 70. letech přestavěny na Mig-15UTI.

MiG-21PFM

MiG-21PFM

BVVS vstoupila do supersonické éry v roce 1958, kdy bylo dodáno prvních 12 Mig-19 k 19. IAP, následovaly Mig-19P a Mig-19PM. Celkem 58 Mig-19 sloužilo ve čtyřech obranných eskadrách, jedna u 11. IAP v Gabrovnici, dvě u 19. IAP u Graf Ignatěvo a jedna u 21. IAP v Uzundžovu. Další stíhací eskadra, 1/18 u Dobroslavce obdržela Mig-19S/P v roce 1960 po rozpuštění 11. IAP. Elitní 1/19 IAE létala s Mig-19PM při cvičných přepadových misích proti sovětským Tu-95 a Tu-16. V roce 1969 byly Mig-19 z 1/18 IAE vybaveny vypouštěcímim zařízením APU-13 pro střely K-13. Tento typ byl nejlépe vyzbrojeným stíhačem BVVS s dvěma kanóny NR-30 30 mm, dvěma raketomety ORO-57K (16 C-5 57 mm) a dvěma K-13. Polovině stíhacích eskader zůstaly Mig-17F/PF, které byly spolehlivé a snadno ovladatelné. Byly určeny pro boj v malých výškách, kdežto Mig-19P/PM pro zachycení nukleárních bombardérů NATO, směřujících přes Bulharsko a Rumunsko na SSSR. 21. IAP z 10. IAD byla v letech 1959-70 vybavena Mig-19S pro bitevní útoky s pumami FAB-250. Nespolehlivé motory RD-9B však přivodily BVVS mnoho ztrát. Z 58 dodaných bylo 28 Mig-19S/P/M ztraceno při nehodách, spolu s nimi 15 pilotů. Nízká spolehlivost verze S vedla BVVS k jejich nahrazení u 21. IAP v roce 1970 Mig-17F/PF.

Leave a Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close